نوع مقاله : کوتاه پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شیراز
چکیده
تقاضای مصرف کنندگان برای غذاهای عملگرا روبه افزایش است. اگرچه تولید چنین غذایی چندان کار آسانی نیست و گاهی ممکن است جنبه های حسی غذا به طور نامطلوبی تغییر یابد. به منظور اطمینان مشتریان از کیفیت غذای مصرفی لازم است اطلاعات صحیح تغذیه ای بر روی بسته بندی آن حک شود و بدین ترتیب افراد جامعه را از اثرات مثبت تغذیه ای چنین غذاهایی آگاه نمود. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر اطلاعات تغذیه ای مشتریان بر برداشت آنها از کیفیت نوعی کیک جوانه گندم بود. به این منظور تعدادی کیک حاوی 15% جوانه گندم در دو نوع بسته بندی یکی دارای اطلاعات تغذیه ای و دیگری بدون اطلاعات تغذیه ای به اعضاء گروه چشایی بزرگسال عرضه شد و از نظر رنگ، بو، مزه، بافت، پذیرش کلی و احتمال خرید مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد با وجود یکسان بودن محصول، کیکی که دارای بسته بندی با اطلاعات تغذیه ای بود امتیاز بیشتری از نظر بسیاری از خصوصیات حسی، پذیرش کلی و احتمال خرید نسبت به کیک دیگر دریافت نمود. نتایج این تحقیق بر تأثیر اطلاع رسانی و افزایش فرهنگ عمومی بر بازار پسندی محصولات سالم غذایی و دریافت کیفیت غذا از طریق مشتریان تأکید دارد.
واژه های کلیدی: فرهنگ غذایی، اطلاعات تغذیه ای، بسته بندی، نظرات مشتری، غذای سالم، کیک جوانه گندم
عنوان مقاله [English]
Effect of Nutrition Information on Consumer Perception of the Quality of Wheat Germ Cake
نویسندگان [English]
- Mahsa Majzoobi
- Nazanin Darabzadeh
Shiraz University
چکیده [English]
Consumer’s demand for functional foods is increasing, however, production of such food is not an easy task, and sometimes the sensory aspects of food are affected adversely. To ensure the customers of the quality of food, it is necessary to label the product with accurate nutrition information in order to make people aware of the positive nutrition effects of such foods. The aim of this research was to study the effects of giving nutrition information to the customers on their perception of quality of a wheat germ cake. Therefore, some cakes containing 15% wheat germ were packed in two different packages, one with and the other without nutrition label. These cakes were evaluated by taste panel in terms of color, flavor, taste, texture, general acceptability and possibility of buying. The results showed that despite the similarity of the product, the cake with nutrition information received higher score in many sensory aspects, general acceptability and the possibility of buying than the other one. The results stressed the impacts of giving information and making the culture of the people on the marketing of healthy food products and the costumers' perception of the food quality.
Keywords: Food culture, Nutrition information, Consumer perception, Healthy food, Wheat germ cake
ارسال نظر در مورد این مقاله