شیما نصیری؛ سامان آبدانان مهدی زاده؛ مریم نداف زاده
چکیده
توسعه نقاط قهوهای رنگ تأثیر قابل توجهی بر بافت، رنگ و طعم میوه موز دارد بهطوری که ظهور این لکهها کیفیت میوه را کاهش داده و بازارپسندی آن را تحت تأثیر قرار میدهد. در این پژوهش تغییرات مجموعهای از پارامترهای رنگی (قرمز (R)، سبز (G)، آبی (B)، عامل روشنایی (L)، تغییرات رنگ از سبز به قرمز (a)، تغییرات رنگ از آبی به زرد (b)، فام رنگ (h)، اشباع ...
بیشتر
توسعه نقاط قهوهای رنگ تأثیر قابل توجهی بر بافت، رنگ و طعم میوه موز دارد بهطوری که ظهور این لکهها کیفیت میوه را کاهش داده و بازارپسندی آن را تحت تأثیر قرار میدهد. در این پژوهش تغییرات مجموعهای از پارامترهای رنگی (قرمز (R)، سبز (G)، آبی (B)، عامل روشنایی (L)، تغییرات رنگ از سبز به قرمز (a)، تغییرات رنگ از آبی به زرد (b)، فام رنگ (h)، اشباع (s)، مقدار روشنایی (v)، کروما (C)، زاویه شیب نمودار دستگاه مختصات دوبعدی a وb در فضای رنگی Lab (H))، ابعادی (قطر، شعاع انحنا، طول بزرگ و طول کوچک) و شیمیایی (کل مواد جامد محلول (TSS)، pH و اسیدیته کل قابل تیتراسیون) 5 گروه میوه موز (متفاوت از لحاظ شکل ظاهری) در روزهای صفر، 2، 4و 6 (بعد از انبارمانی) مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که با بهکارگیری پارامترهای غیرمخرب در توسعه مدل رگرسیون فرآیند گاوسی (GPR)، کیفیت میوه موز و همچنین میزان بازارپسندی (پذیرش کلی میوه) آن در خلال انبارمانی قابل ارزیابی و پیشبینی (با ضریب همبستگی 91/0، MAPE (47/20)، RMSE (43/0)، SRE (71/0) و RAV (20/0)) است؛ بدین ترتیب با استفاده از روش پیشنهاد شده در این تحقیق میتوان مطابق با تقاضای مصرف کننده، محصول مورد نیاز را به بازار عرضه نمود و از این طریق هزینههای اقتصادی را بهطور چشمگیری کاهش داد.